Lykketrolla 0-2 år

På Lykketrolla går de som er født i 2022 og 2023. Men i år går også de som er født i 2021 på denne avdelingen. Til sammen 12 barn. 6 jenter og 6 gutter. Vi har mye samarbeid med stor avdeling. Vi fokuserer på trygghet, nærhet og omsorg. Det er viktig at barna blir trygge på hverandre, oss ansatte, barnehagens område og hverdagsrutiner.

Vi legger opp dagen slik at vi tilpasser barnas behov. Vi deler barna i mindre grupper gjennom dagen, der vi bruke både inne og uteområdet. Mindre barnegrupper med tilstedeværende voksne skaper trygghet, lærelyst og trivsel, og det gir mer tid og rom for å se, støtte og hjelpe hver enkelt. 

         

Vi har fast turdag, men tar gjerne spontanturer utenom. Vi ser at barna på Lykketrolla stortrives ute og har stor glede i å utforske uteområdet i barnehagen og på tur. Vogna følger med på tur, men de eldste lykketrolla går gjerne selv.

        

Det å skape gode turopplevelser for barna er gull verdt. Naturen legger til rette for undring, glede og motorisk trening. 

Barn er opptatt av «her og nå». Bare det å kunne stoppe opp og undre seg langs veien, i skogen eller i barnehagens uteområde.

     

Gode relasjoner er en viktig del av barnas hverdag, det fremmer både positivt selvbilde, trivsel og læring (Drugli, 2015).

I en kjent barnehagehverdag sitter vi ansatte mye på gulvet. Dette gjør vi for å være på barnets nivå. Vi blir et trygt fang barna kan komme tilbake til når de trenger det. På gulvet er vi også med i lek, og da er vi mye forskjellig. I barns lek er vi en kunde i butikken deres, mens hos et annet barn er vi en eventyrforteller.

                                 

Vi ser mye parallellek. Dette er når barna leker det samme, men ikke sammen. I 0-2 års alderen utvikler barn samspill og samhandling gjennom lek. De kan for eksempel sykle, leke gjemmeleker, bygge sandslott og andre leker hvor de kan forstå hverandre uten å være avhengig av hverandre i leken. Gjennom slik lek vil barna utforske vennskap i eget tempo (Winbladh, u.å). 

De er også aktive i språklige aktiviteter. Rammeplanen for barnehagen viser også til at barn lærere språk gjennom å være språklig aktive. Vi tar i bruk bøker, fortellinger, gode samtaler, aktiviteter og begrepsforståelse i samling og ellers i barnehagehverdagen.