I år er vi mye i sammen med Skogstrolla i å med at vi er en liten barnegruppe. Vi legger opp dagen slik at vi tilpasser barnas behov. Vi deler barna i mindre grupper gjennom dagen, der vi bruke både inne og uteområdet. Mindre barnegrupper med tilstedeværende voksne skaper trygghet, lærelyst og trivsel, og det gir mer tid og rom for å se, støtte og hjelpe hver enkelt.
Vi har fast turdag, men tar gjerne spontanturer utenom. Vi ser at barna på Lykketrolla stortrives ute og har stor glede i å utforske uteområdet i barnehagen og på tur. Vogna følger med på tur, men de eldste lykketrolla går gjerne selv.
Det å skape gode turopplevelser for barna er gull verdt. Naturen legger til rette for undring, glede og motorisk trening.
Barn er opptatt av «her og nå». Bare det å kunne stoppe opp og undre seg langs veien, i skogen eller i barnehagens uteområde.
Gode relasjoner er en viktig del av barnas hverdag, det fremmer både positivt selvbilde, trivsel og læring (Drugli, 2015).
I en kjent barnehagehverdag sitter vi ansatte mye på gulvet. Dette gjør vi for å være på barnets nivå. Vi blir et trygt fang barna kan komme tilbake til når de trenger det. På gulvet er vi også med i lek, og da er vi mye forskjellig. I barns lek er vi en kunde i butikken deres, mens hos et annet barn er vi en eventyrforteller.
Vi ser mye parallellek. Dette er når barna leker det samme, men ikke sammen. I 0-2 års alderen utvikler barn samspill og samhandling gjennom lek. De kan for eksempel sykle, leke gjemmeleker, bygge sandslott og andre leker hvor de kan forstå hverandre uten å være avhengig av hverandre i leken. Gjennom slik lek vil barna utforske vennskap i eget tempo (Winbladh, u.å).
De er også aktive i språklige aktiviteter. Rammeplanen for barnehagen viser også til at barn lærere språk gjennom å være språklig aktive. Vi tar i bruk bøker, fortellinger, gode samtaler, aktiviteter og begrepsforståelse i samling og ellers i barnehagehverdagen.